29. 6. 2015
Aktuality / události

Prázdniny prověří hotelovou logistiku

S koncem školního roku a příchodem léta nastává hlavní sezóna dovolených. V době, kdy většina lidí přemýšlí, jak si co nejvydatněji odpočinout, mají lidé „na druhé straně barikády“ nejvíc práce. Poskytovatele ubytovacích služeb, provozovatele hotelů, restaurací, kempů a atrakcí čekají nejnáročnější měsíce z celého roku. Co všechno obnáší logistika hotelu? Jaká práce je za zásobenou restaurací, vyžehleným povlečením a čistými ručníky? Pro hosta samozřejmost, pro provozovatele výsledek zvládnuté logistiky.

Koordinace materiálových a informačních toků v hotelových zařízeních je determinována sektorem služeb. Takže nejen že je orientace na zákazníka absolutní prioritou, ale vše je třeba zvládnout vstřícně a s úsměvem na tváři.

Co všechno je třeba v hotelech zastat?

Vše samozřejmě začíná důkladnou analýzou a monitoringem jak konkurenčního, tak dodavatelského a zákaznického prostředí. Jakmile má hotelový management přehled, může přistoupit k volbě strategie. Do svých plánů musí hoteliéři zahrnout vše, co souvisí se spokojeností hostů – dodavatele zařízení, ložního prádla, úklidových prostředků i služeb, poskytovatele internetu, odvoz, praní, žehlení a dodávka ložního prádla, ručníků, ale i oblečení (uniforem) zaměstnanců.

Za předpokladu, že je v ubytovacím zařízení také restaurace, můžeme ve výčtu pokračovat. Pro restaurační zařízení je třeba koordinovat dodávky, skladování a zpracování ovoce, zeleniny, masa, alkoholických i nealkoholických nápojů, vína, kávy a dalších surovin. Nezbytnostmi pro samotnou „výrobu“ je pak také samozřejmě vybavení kuchyně a skladovacích prostor a jeho údržba, úklidové prostředky a stroje, praní a žehlení ubrusů nebo třeba oblečení personálu atd.

Kromě skvělého managementu zásobování je třeba také precizní znalost všech hygienických norem a předpisů, protože v hotelech jsou často zapotřebí sklady nejen čistého, ale i špinavého prádla a například odpadu. Specifickou a obsáhlou kapitolou jsou podmínky pro skladování potravin, které jsou velmi nekompromisní.

Proto stojí provozovatelé hotelů před nelehkými volbami spolehlivých dodavatelů kvalitního zařízení a surovin, popř. i služeb. Jedno ze zásadních témat hotelové logistiky je právě outsourcing. K optimalizaci poměru výkon/cena – bývá na spoustu věcí třeba odborníků. Zajišťování některých procesů (jako je např. praní a žehlení obrovského množství prádla) může být neekonomické, vše se odvíjí od velikosti, záměrů, finančních a personálních možností a standardů ubytovacího zařízení. 

Ve zkratce se dá říct, že nákup, prodej, výroba, manipulace a skladování jsou v hotelech běžnou praxí. Kromě precizního plánování a exekutivy je třeba intenzivní dohled nad kvalitou naprosto všeho – od práce a chování personálu po spolehlivost dodavatelů. Protože do hotelů jezdí lidi odpočívat, na prázdniny a za zábavou. A největší starostí všech hoteliérů je to, aby starosti neměli jejich hosté.