Předvánoční období v nákupních centrech a logistika

Advent považuje většina lidí za období příprav na nejkrásnější svátky v roce. Krom času tráveného s rodinou, je předvánoční období ve znamení nákupů. Dárky, zásoby, potraviny… rodinná logistika je vystavena silným tlakům. A co teprve logistika míst, kde se většina z těchto obchodů uskutečňuje? Logistika nákupních center je před Vánoci prověřována na maximum. Jak funguje? A jak maloobchodníci zajišťují, že je k dispozici vše, co zrovna potřebujeme?

Zveřejněno
02
Prosinec 2015
Autor
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet

Advent považuje většina lidí za období příprav na nejkrásnější svátky v roce. Krom času tráveného s rodinou, je předvánoční období ve znamení nákupů. Dárky, zásoby, potraviny… rodinná logistika je vystavena silným tlakům. A co teprve logistika míst, kde se většina z těchto obchodů uskutečňuje? Logistika nákupních center je před Vánoci prověřována na maximum. Jak funguje? A jak maloobchodníci zajišťují, že je k dispozici vše, co zrovna potřebujeme?

Ačkoliv e-commerce hraje ve spotřebitelském chování čím dál tím větší roli, podstatná část předvánočních nákupů se stále odehrává v kamenných prodejnách. A koncentrace obchodů v nákupních centrech je pro každého spotřebitele efektivní. V podstatě nepřetržité dodávky zboží do obchodů zejména s potravinami jsou dnes spotřebiteli očekávaným standardem. Logistika nákupních center je samozřejmé závislá také na lokaci, jedná-li se o nákupní centrum vnitroměstské nebo okrajové. Nekončící proud zboží od různých dodavatelů do supermarketů a ostatních obchodů jsou pro okolí vnitroměstského nákupního centra jen těžko snesitelné. Proto je většina nákupních center situována mimo nejhustěji obydlené zóny a logistické operace jsou přesunuty na dobu mimo té běžné pracovní, v níž je možné zkrátit přepravní dobu zboží až o 50 %. 

Konsolidace a outsourcing

Nákupní centra jsou místem, kde vedle sebe působí velké množství maloobchodníků. Ti by se v rámci konkurenceschopnosti měli být schopni soustředit především na skutečné jádro svého podnikání a nezatěžovat sebe popřípadě své zaměstnance logistikou, která v jejich podání efektivní být může a nemusí. Zásobování nákupních center se proto neobejde, a v období tak obchodně i lidsky hektickém, jako je advent, obzvlášť, bez providerů logistických služeb. V rámci outsourcingu logistiky budují a provozují partneři konsolidační platformy, které centralizují a zajišťují management dodavatelů, skladu, doručování i vratek. 

Vánoce a období před nimi jsou největší odchylkou od běžného, celoročního nákupního chování. Velkou roli tedy v rámci logistiky hraje predikce poptávky. Ta standardně probíhá dvěma způsoby. 

  • Exaktní metody jsou takové, které pro své fungování využívají matematického aparátu. Nejsou tedy exaktní ve výstupech, což při „předpovídání“ čehokoliv je vlastně nemožné, ale v metodologii.
  • Intuitivní metody, jako je marketingový průzkum, zkušenosti a znalosti odvětví, konkurence i vnějšího prostředí, se používají především tam, kde je nedostatek vstupních dat pro exaktní analýzu. 

Ideální samozřejmě je, když se výstupy obou použitých metod protnou. V takové chvíli má obchodník největší šanci optimalizovat logistiku takovým způsobem, aby byl zisk co nejvyšší.

I když jsou Vánoce největším zátěžovým testem pro všechny nastavené procesy, v centru zájmu každého dobrého obchodníka stojí vždy zákazník. Eshopy a kamenné prodejny zaznamenávají nárůst prodeje pozvolněji, pro supermarkety a obchody s potravinami ten největší předvánoční nápor teprve přijde. Ale jak obchodníci, tak zákazníci, mají vlastně jediné přání – prožít období vánočních svátků v co největším klidu a s co nejlepšími „výsledky“. A za tím stojí dobrá organizace a důkladná příprava.