Slibná budoucnost logistiky potravin

Tento, před pár lety objevený nový trh, má nebývalý růstový potenciál. Lidé se přestávají obávat, že jim budou doručeny prošlé a nekvalitní potraviny, a postupně si začínají užívat pohodlí, které doručování potravin umožňuje. Nákup oblečení, doplňků a elektroniky už se stal veskrze běžnou záležitostí, kdežto nákup potravin je pro mnoho lidí stále něčím novým a neznámým. Ovšem právě nákup potravin online představuje nový „boom“, který teprve přijde v plné síle.

Zveřejněno
23
Říjen 2017
Autor
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet

Tento, před pár lety objevený nový trh, má nebývalý růstový potenciál. Lidé se přestávají obávat, že jim budou doručeny prošlé a nekvalitní potraviny, a postupně si začínají užívat pohodlí, které doručování potravin umožňuje. Nákup oblečení, doplňků a elektroniky už se stal veskrze běžnou záležitostí, kdežto nákup potravin je pro mnoho lidí stále něčím novým a neznámým. Ovšem právě nákup potravin online představuje nový „boom“, který teprve přijde v plné síle.

Obavy a výhody doručování potravin online

Lidé jsou skeptiční a nevěří, že by pro ně mohl někdo vybrat potraviny tak skvěle jako oni sami. Je těžké vytvořit důvěru v to, že řetězce za nás nakoupí potraviny, které bychom si sami vybrali. Ale daří se to. Dodavatelské řetězce vybírají to nejlepší a zákazníci jsou mnohdy překvapeni, jak skvělé zboží jim přišlo. Není se ale čemu divit, vždyť právě na tom stojí celý business nákupu potravin online (nespokojení zákazníci = konec činnosti a klasický nákup zákazníků v kamenných prodejnách). Nedůvěra je přirozená, ale není čeho se bát. Logisticky je to velmi dobře zvládnuté a stále se to zlepšuje. Přichází nové technologie a nové postupy, které doručování zrychlují a zkvalitňují.

coldchain logistika

Jak je to s výhodami nakupování potravin online?

Je jich celá spousta:

●Eliminuje se prodírání mezi davy lidí a čekání ve frontách u pokladen nebo na maso
●Je možné si nákup zařídit kdykoliv
●Není třeba nikam zdlouhavě jezdit a ztrácet čas
●Potraviny jsou čerstvé a kvalitní - kdyby tomu tak nebylo, už by tímto způsobem nikdo nenakoupil

Mezi nevýhody patří nemožnost si čichnout a vybrat si očima nebo rukama. Hodně lidí se o nákupu rádo rozhoduje na místě a někoho také samotné nakupování baví. Nakupování potravin online je rovněž mnohdy dražší (především kvůli ceně dopravy), ale za pohodlí se připlácí. Doprava je klíčová záležitost. Je to jedna z věcí, díky které si lze zákazníky snadno získat na svou stranu. Doprava zdarma je velké lákadlo. Nevýhodou je pak také to, že prodejci zboží ještě nedováží do všech míst. Někteří lidé tak ještě pohodlně nakupovat přes internet nemohou.

Logistika nákupu potravin online

Lidé si objednávají čerstvé potraviny, o to víc musí být právě zde logistika propracovaná. Potraviny jsou specifické v tom, že zákazníci jejich dodání očekávají v řádu hodin.Bez sofistikované logistiky, kde všechno šlape jako hodinky, lze na tomto trhu jen těžko uspět. Mnoho věcí lze ale vychytat.

Je možné se řídit Paretovým pravidlem 80/20. Lidé si totiž v 80 % objednávají pravidelně to stejné a ve 20 % nakupují náhodně (náhodné události, svátky, počasí, sezónnost). Toto sledování a následné odhadování množství objednávek a personalizace se neustále vyvíjí. V budoucnu bude stále více a více automatizované podle struktury obyvatel domu, receptů, ročního období a rodinného kalendáře. Půjde tedy lehce vypozorovat, co a kdy člověk nakoupí a s jakou pravidelností. Většina nákupů se totiž provádí se stejným časovým intervalem. Prostřednictvím webových aplikací a chytrých chladniček, které budou uchovávat potřebné informace, bude nakupování otázkou okamžiku a asistence zákazníka už téměř nebude potřeba krom jednoho kliknutí.

Jak to dělají logistické řetězce

Mezi hlavní prodejce potravin online patří nyní v ČR Košík.cz, Rohlík.cz a obchodní řetězec Tesco. Ostatní velké řetězce, které nyní prodávají pouze v kamenných prodejnách, stále váhají. Hlavním problémem je logistika. Doručování potravin je ve srovnání s jiným zbožím velmi specifické a specializované e-shopy nabízejí rychlé dodání

Na lidskou pracovní sílu není 100% spoleh, proto už minimálně Rohlík.cz zvažuje plošné zavádění strojů a modernějšího logistického vybavení, které by mnohému pomohlo a služby výrazně zlepšilo. U potravin je hlavní bezesporu rychlost a klíčový je i výběr spolehlivého dodavatele. Některé produkty dodavatelé totiž přivezou jen pár hodin před tím, než jedou přímo k zákazníkovi.

Specializované e-shopy objednávku kompletují v několika fázích. Mají připravený standardní sortiment, který je na skladě a druhý, který přijede až těsně před naložením auta (pečivo, ovoce a zelenina, lahůdky). Vše se musí sejít přesně včas. A to je to nejnáročnější.

Nákup online = zdravější nákup

Podle statistik lidé přes internet nakupují mnohem zdravěji - více ovoce a zeleniny, jídla bez konzervantů či masné výrobky s vyšším podílem masa. Možná je to dáno tím, že mají více času si nákup promyslet a pročíst si složení. Nakupování online je méně impulsivní. Jedná se tedy o plánovaný nákup, kdy lidé více dbají na kvalitu. Vedle toho i nakupují větší množství. To především proto, že se s nákupem nemusí tahat a nic je tak neomezuje.

Jak je to s logistikou potravin v zahraničí

V zahraničí, nyní zejména v asijko-pacifické oblasti zažívá velký růst logistika a nákup mraženého zboží. Existuje několik inteligentních řešení pro přepravu potravin s regulací teploty, které využívají přední zahraniční prodejci jako Americold Logistics, Lineage Logistics, Preferred Freezer Services, John Swire& Sons nebo Swift Transportation. Odhaduje se, že v letech 2017 až 2022 to bude nejrychleji rostoucím segmentem. Zatím tato oblast ještě není dostatečně financována, ale i přesto nabírá její růst na síle.

Hlavní hráči na trhu se nyní zaměřují na posílení svých výzkumných a vývojových kapacit prostřednictvím investic do vyspělých technologií chlazení, aby mohli nabízet diverzifikované portfolio služeb.

Mimo Evropu vede v nákupu mražených potravin maso, ryby a mořské plody. Neustálý růst tohoto prodeje se odhaduje minimálně v příštích čtyřech letech. Hojně se pak konzumují také mražené a chlazené výrobky jako ovoce, zelenina nebo mléčné výrobky. Je zde tedy velký potenciál, který otevře nové trhy.

Budoucnost je logistice potravin otevřená

Už nyní nakupuje potraviny online 15 % Čechů a toto číslo stále roste. Lidé už nechtějí trávit čas v supermarketech. Jejich volný čas je velmi drahý. Ideálně si potraviny objednají v práci a pak po cestě z práce si jej jen vyzvednou.

Z logistického hlediska je v prodeji potravin online skutečně velký potenciál, kdy se dají vymýšlet nejrůznější řešení jak co nejrychleji a nejefektivněji uspokojit náročnou klientelu.