Logistická akademie - cesta k mistrovství logistiky!

Budoucnost (nejen) logistiky podle Amazonu

Zajímavé projekty

25. 4. 2017

Jaroslav Bazala

Vizionářství a progresivita je vlastní nejen logistice, ale každému vědnímu oboru. Jelikož má ale logistika dopad na kvalitu každodenního života každého z nás, jsou pokroky na jejím poli veřejností očekávané a ze stran jejich strůjců někdy velmi odvážné. Protože když se logistického „správné věci ve správný čas na správném místě“ chopí vizionářský, technologický gigant, jako je Amazon, můžeme očekávat velké věci. Co přijde po teprve nastupující logistické „době dronové“?

Nebýt analytičky nových technologií v komerční sféře pro CB Insights Zoe Laevitt, možná amazonský patent na vzdušná skladiště prošuměl a zdaleka nezpůsobil takový poprask. Dodnes totiž není úplně jasné, jestli ho americký gigant Amazon.com také zrealizuje. Vezměme to ale popořadě.

Z internetového pravěku po dnešní dny

Dnes už si málokdo spojí tehdejší internetové knihkupectví Cadabra.com s dnešním kolosem, byť ho na Amazon.com pojmenoval jeho majitel a zakladatel Jeff Bezos už v roce jeho vzniku – 1994. Po čase své pole působnosti rozšířil Amazon na prodej všeho možného zboží, ale také stahování nebo streamování – krom největšího světového podílu na (americkém) retail trhu nabízí v současnosti Amazon největší cloudové úložiště na světě (svůj stream na Amazon z Googlu přesunul například známý Netflix, byť zálohu stále na Googlu ponechává. A v souvislosti s Netflixem mluvíme už o desítkách petabytů dat!).

Projekt Amazon nebyl plánován jako rychlonávrátový. Naopak – pomalý rozvoj byl v plánu od roku 2000, kdy se klíčové osoby ve vedení firmy rozhodly jít cestou e-commerce obecně, a knihy byly jen začátek. V tom roce totiž zaznamenala e-commerce nárůst o neuvěřitelných 2300 %. Ale knihy jsou pro Amazon stále „srdeční“ záležitostí, čtečky knih Amazon Kindle, Tablety Kindel Fire a další podpora elektronických knih je ze strany Amazonu doopravdy masivní. 

Během času se stalo, že Amazon zabral jedno z nejpřednějších celosvětových míst v oblasti retailu, v Americe dokonce přeskočil tolik populární Wlamart (který se s Amazonem už v roce 1998 soudil o duševní vlastnictví – Amazon totiž najal několik jeho zaměstnanců a údajně tak využil některé z jeho obchodních tajemství).

A jak se říká – s velkou mocí přichází velká zodpovědnost, čehož se Amazon chopil více než agilně.

AFC (Aerial Fulfilment Centre) neboli skladiště v oblacích

V poslední době Amazon ohlásil potenciál několika úplně nových doručovacích metod. Jednou z nich byly UAV (Unmanned Aerial Vehicles), tedy drony, které měly (mají a asi také budou) doručovat na krátké vzdálenosti balíky přímo jejich objednatelům. Služba se jmenuje Prime Air a vzhledem k technologickému boji firem o nejlepší technologie a také s drony zatím nepočítající legislativě má ještě standardní doručování přece jen přednost. Ale tím Amazon zdaleka nekončí (dopravu „na poslední míli“ pomocí dronů oznámilo mimo jiné také DHL, především ale do nepřístupných terénů a podobně. Více, včetně videa, najdete v této DHL tiskové zprávě.).

Když létají drony, proč by nemohla létat také skladiště? O patent na tzv. „vzdušná logistická centra používající k doručování automatizované létající dopravní prostředky“ požádal Amazon v roce 2014 a o dva roky později ho také získal. Plán je následující – obří vzducholodě naberou zboží v klasickém Amazon pozemním skladišti, vystoupají nad hustě osídlenou aglomeraci do výšky okolo 14 kilometrů a z tohoto mobilního překladiště budou startovat drony s roznáškou „na poslední míli“. Pro drony je takováto výchozí pozice velmi výhodná – start z výšky šetří energii a trajektorie letu může být úplně přímá. Pokud ovšem nebude kolidovat s komerčními lety – požadovaná výška je sice necelých 14 kilometrů, což je bezletová zóna, pro sestup dronů by ale křížení leteckých tras bylo nasnadě. 

Dalším z potenciálních využití těchto vzdušných skladů je alternativa ke stánkovému prodeji – v případě, že by se nějakým způsobem podařilo ohnout legislativu ve prospěch takových zařízení, mohly by obrandované vzducholodě plnit funkci reklamní, ale také občerstvovací na velkých akcích. Jednoduše řečeno by se za její pomoci mohlo na akcích prodávat jídlo, pití, suvenýry a tak dále.

A to není vše...

Doprava „na poslední míli“ pomocí dronů má nejen legislativní překážky. Drony samy ze své podstaty nemohou nalétat velké vzdálenosti, proto je třeba buď vzdušných skladů, nebo (a tento vývoj probíhá paralelně) propracovaného systému dokovacích stanic a navigačních prostředků. Je totiž třeba vyřešit především dvě věci, když pomineme vyhýbání se překážkám, a to jsou vybité baterie a ztracené drony. 

Amazon přišel s nápadem naroubovat na již existující síť veřejného osvětlení své vlastní technologie, které by nad samotnou lampou měly umístěné dokovací (nabíjecí) stanice a jejich prostřednictvím by bylo možné doručit samotný balíček. Tento systém spočívá v myšlence, že by samotná lampa byla jakási skluzavková poštovní schránka a dron se mohl nahoře nejen nabít, ale také vysadit balíček. 

Druhý problém, problém ztracených dronů, je zase v plánu řešit pomocí existujících televizních nebo jiných antén, s nimiž by mohly drony komunikovat a tím také získat přesné informace o své poloze. Ale jdeme dál...

  • Mini drony. Amazon také testuje kapesní drony, maličké „osobní asistenty“, kteří budou lidem nápomocni v mnoha situacích. Hlasově ovládané přístroje by měly být vybaveny kamerami a různými senzory, takže by mohly pomáhat nejen při různých dopravních situacích, ale také například vysílat video nebo pomoct najít ztracené auto nebo člověka pomocí rozpoznání obličeje nebo termovize.
  • ...a když už jsme u rozpoznání obličeje. Je možné, že toto bude nová Amazon platební metoda. V mobilní aplikaci Amazon bude časem zřejmě možné zaplatit pouhým pohledem do předního objektivu smartphonu, aplikace vás rozezná, a když pravým okem mrknete, potvrdíte platbu. Na tuto metodu už má Amazon podánu žádost o patent.
  • Amazon a potraviny. Amazon Go je aplikace, která vám umožní například naprosto bezproblémový nákup potravin. A těmi problémy myslíme například fronty nebo samotné placení kartou nebo penězi. Pro zaměstnance Amazonu je v beta verzi provozu zprovozněný v Seattlu zkušební obchod s potravinami. Pomocí aplikace se přihlásíte při vstupu a dál už jen skládáte zboží do tašek. Systém rozpoznává, co v tašce máte (ale i to, co jste vrátili zpátky na poličku). Pak prostě jednoduše z obchodu odejdete – speciální čtecí brány oskenují vše, co máte v tašce, a částku vám strhnou z Amazon účtu. Bez front, bez čekání, bez problémů... bez zaměstnanců obchodu. Tato technologie by mohla snížit náklady na zaměstnance až o 75 %.

Pokud vám to všechno zní jako hudba budoucnosti, vězte, že taková budoucnost není nijak vzdálená. A ano, technologie se zdají vytlačovat lidské síly – jak moc je to žádoucí, prospěšné nebo etické, to není na nás, abychom posoudili. 

V souvislosti se vzdušnými skladišti Amazonu a službou Prime Air se samozřejmě nabízí spousta otázek. Tou první a nejdůležitější je samozřejmě otázka bezpečnosti, nikdo z nás by rozhodně nechtěl havárii obřího vzdušného skladiště, byť by to mohlo znamenat spoustu zboží zdarma pro lidi v dopadových zónách. Bezpečnost letového provozu, ochrana soukromí a tak dále jsou hned v závěsu. A jednou z otázek praktického typu je například problematika navigace dronu ve velkých davech (kdybychom připustili model vzducholoď – dron pro podávání např. občerstvení na společenských akcích).

Společnost Amazon je bezesporu jednou z nejinovativnějších v oblasti logistiky, se kterou se v dnešní době můžeme na světových trzích potkat. Prorážet cestu a být první není jednoduché, a proto je pochopitelné, že spousta nápadů, technologií a řešení se nakonec ukážou končit ve slepých uličkách. A jak skončí projekt AFC (Aerial Fulfilment Centre), to se můžeme nechat překvapit.

P.S.: V rámci e-commerce nás čekají jistě velmi převratné záležitosti. Jednou z velmi pravděpodobných cest je využívání umělé inteligence (AI - Artificial intelligence) k plánování a nákupu zboží a dalším věcem, které dnes zpracováváme pomocí lidských zdrojů. K této technologii přistoupil už německý prodejce Otto, více o tomto projektu si můžete přečíst zde. A mimochodem – pomoci umělé inteligence využívá Amazon právě na své obchody bez front a pokladen.

Studium pro profesionály v logistice

 

komentáře na systému Disqus