Logistika a eshopy

Když řekneme, že logistika hraje pro eshopy roli klíčovou, možná ji ještě podceňujeme. Podle současných studií se lidé při nakupování na internetu zdaleka neřídí jen cenou, ale sledují i ostatní atributy eshopu. Na nakupování na internetu jsme si zvykli rychle, pro zákazníka má spoustu výhod, ale co je třeba zajistit na straně prodávajícího?

Zveřejněno
04
Květen 2015
Autor
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet

Když řekneme, že logistika hraje pro eshopy roli klíčovou, možná ji ještě podceňujeme. Podle současných studií se lidé při nakupování na internetu zdaleka neřídí jen cenou, ale sledují i ostatní atributy eshopu. Na nakupování na internetu jsme si zvykli rychle, pro zákazníka má spoustu výhod, ale co je třeba zajistit na straně prodávajícího?

Na internetu lidé nakupují především kvůli pohodlí, nakoupit se dá odkudkoliv a kdykoliv. Zákazník se nemusí o nic starat, zboží zaplatí a prostě mu přijde. A dokonce někdy může zaplatit až po dodání a vyzkoušení zboží. Zboží je na internetu větší výběr, je levnější než v kamenných prodejnách, a díky srovnávačům se ceny liší v malých řádech. Co tedy rozhoduje o tom, jestli v eshopu zákazník nakoupí? Dobrá zkušenost, doporučení a spokojenost. Jakmile eshop zákazníka zklame, nemá důvod se na něj vracet – vždyť je spousta jiných.

Logistika je proto pro eshop důležitá, zaručuje totiž zákazníkovu spokojenost. Dalo by se říct, že okřídlené „správné věci ve správný čas na správném místě“ jsou mantrou každého provozovatele eshopu. Rychlost expedice, dodržení termínu, způsob balení zboží, bezproblémové dodání, řešení reklamací…to všechno musí probíhat naprosto bezchybně, aby měl zákazník dobrou zkušenost, na eshop se vracel a doporučil dál.

Každý eshop musí mít logistiku vyřešenou velmi sofistikovaně. Sklady, vychystávání zboží, kompletace objednávek, odesílání, přeprava, reklamace. Zásadní je také volba způsobu doručení zboží zákazníkovi – Česká pošta, přepravní společnosti, kurýrní služby, osobní odběry na prodejně popřípadě na cizích výdejních místech… Vše by mělo být podřízeno zákazníkovu pohodlí.

Proto se můžeme velmi často u eshopů setkat s outsourcingem logistických služeb. Ten má mnoho výhod, externí logistika může zajišťovat od skladování a přepravy, přes peněžní služby až po zpětnou logistiku. Provozovatel eshopu má díky profesionálnímu řešení kontrolu, neplatí za nevyužité služby nebo místo ve skladu, za zaměstnance. Externí logistika většinou také má prostředky pro reakci na sezónní výkyvy, především v období vánočních svátků.

Je na zvážení každého provozovatele eshopu, jakým organizačním způsobem zajistí své logistické služby. Každopádně zásadním faktorem pro rozhodování musí zůstat spokojenost zákazníka. Dobrá zkušenost zvyšuje zákazníkovu loajalitu, o kterou v dnešní vysoce konkurenční době jde především. A na dobrý první dojem máte jen jeden pokus.