Město – logistický rébus

Pozor, logistika ve městě není vždy to samé co city logistika. City logistika je relativně nový, moderní a velmi potřebný obor logistiky, který navrhuje, zefektivňuje a konsoliduje logistické potřeby podnikatelského sektoru ve městech. Ale všichni víme, že logistika je záležitostí každodenní, týká se nás na všech úrovních, od domácnosti po nadnárodní koncerny. A nikde nedochází k tolika logistickým střetům jako právě ve městech. 

Zveřejněno
25
Duben 2016
Autor
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet

Pozor, logistika ve městě není vždy to samé co city logistika. City logistika je relativně nový, moderní a velmi potřebný obor logistiky, který navrhuje, zefektivňuje a konsoliduje logistické potřeby podnikatelského sektoru ve městech. Ale všichni víme, že logistika je záležitostí každodenní, týká se nás na všech úrovních, od domácnosti po nadnárodní koncerny. A nikde nedochází k tolika logistickým střetům jako právě ve městech. 

Jakmile začneme plánovat svůj den, který zahrnuje pohyb věcí a osob, stáváme se součástí živé logistiky města. A zároveň ji úplně automaticky bereme v potaz. Však kdo neodhaduje čas strávený cestováním podle dopravních špiček, uzavírek, objížděk a dalších faktorů? Copak se čistě logisticky a organizačně nerozhodujeme také například v případech volby dopravního prostředku? Nesledujeme návoz zboží do oblíbených obchodů?

I naše plánování, potřeby a cesty, které uskutečňujeme na úrovni jednotlivce, stojí jako podklady pro plánování logistiky vyššího stupně. Například vytížení spojů městské hromadné dopravy, naprogramování plynulého průjezdu křižovatkami, synchronizace semaforů, omezení průjezdu nákladních vozidel, prašnost a hlučnost v aglomeracích… 

A nad tím vším si láme hlavu city logistika...

městská a city logistika

City logistika jako hospodářská distribuční strategie zajišťuje plynulé toky zboží, služeb a lidí v rámci podnikatelské sféry města. Teoreticky k ní můžeme také připočítat osobní dopravu spojenou s cestováním lidí do práce. Celá dopravní obslužnost městských aglomerací je omezována technickými a technologickými překážkami, legislativou, více či méně vyhovující zástavbou a mnoha specifickými omezeními, které vycházejí buď z historické podstaty měst, z hustoty osídlení či vůbec z možnosti umístění strategických dopravních nebo skladovacích uzlů.

Také ve městech jde především o to, dostat nejen správné věci, ale také správné lidi ve správný čas na správné místo. V městské logistice je stejně podstatné mít se jak a kam dostat nakoupit, jako to, aby v tom obchodě bylo k dispozici dostatek zboží. A zároveň, aby se lidem žilo dobře a v příjemném prostředí. Proto už v čím dál tím více velkých městech není ponechána ta hospodářská a tržní logistika v rukách pouze malých, nezávislých podnikatelských subjektů, ale vznikají vynikající příležitosti pro společnosti konceptu 3PL.

Chůze pěšky, jízda na kole, cesta autem do práce, školy nebo za zábavou, městská hromadná doprava, taxislužby, stěhovací služby, zásobování, přeprava velkoobjemových zásilek, dodávky zboží, pouhé průjezdy nákladních aut městem, zásobování nemocnic a jiných zařízení a tisíce a tisíce dalších věcí, to všechno zahrnuje logistika ve městech. Od té nejmenší myslitelné úrovně až po mezinárodní kontext. A překvapivě - funguje. Někde dobře, jinde lépe, ale všude se na „lépe“ neustále pracuje. Ale všichni se nakonec umí dostat včas tam, kam potřebují. A čeho je to důkazem? Především toho, že každý jsme tak trochu logistikem, a (nejen) ve městech se všichni podílíme na tom, aby všechno fungovalo, jak má.